ΕΚΘΕΣΗ – ΖΕΠ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Η ΠΑΛΕΤΑ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ

Η έκθεση µε τίτλο «Η Παλέτα της Κοζάνης» δηµιουργήθηκε στο πλαίσιο του µαθήµατος «Σχεδίαση / Οργάνωση Εκθέσεων και Εσωτερική ∆ιακόσµηση», του τµήµατος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστηµάτων του Πανεπιστηµίου ∆υτικής Μακεδονίας. Το µάθηµα πραγµατεύεται τα στοιχεία εκείνα που συνθέτουν το θεωρητικό και πρακτικό πλαίσιο για το σχεδιασµό και την επικοινωνία µιας έκθεσης µε στόχο την εξοικείωση των φοιτητών µε τη σχεδίαση και την επιµέλεια ολοκληρωµένων εκθέσεων. 

ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ –
ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ

Για την πραγματοποίηση της τοιχογραφίας, η ομάδα ακολούθησε μια σειρά βημάτων: Αρχικά, στο στάδιο του ιδεασμού, συζήτησαν και αντάλλαξαν απόψεις, ιδέες, και πρόχειρα σκίτσα εμπνευσμένα από παρόμοια έργα μετά από έρευνα. Επιπλέον, με την κατασκευή ενός εννοιολογικού χάρτη (mindmap), διερεύνησαν το αντικείμενο σπουδών κάθε τμήματος του Πανεπιστημίου με έδρα την Κοζάνη και μετέφρασαν τις λέξεις σε σχήματα. Παράλληλα, αποφάσισαν η χρωματική παλέτα του έργου να αποτελείται από τα χρώματα του λογοτύπου του Πανεπιστημίου. 

Σε δεύτερο στάδιο, έγινε η μέτρηση των διαστάσεων του εξωτερικού τοίχου όπου θα γινόταν η τοιχογραφία και η καταγραφή των απαραίτητων στοιχείων σε ένα σκαρίφημα της όψης του τοίχου. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκαν τα πρώτα σχέδια με τη χρήση σχεδιαστικών προγραμμάτων. Αφού συζητήθηκαν και διορθώθηκαν τα λάθη, προέκυψε το τελικό σχέδιο της τοιχογραφίας. Για την καλύτερη δυνατή ποιότητα του έργου, ήταν απαραίτητο να ολοκληρωθούν πρώτα κάποιες ενέργειες, όπως η καταγραφή και προμήθεια κατάλληλων υλικών, εργαλείων και χρωμάτων που διασφάλισε η Φοιτητική Μέριμνα. Ακολούθησε η λείανση του τοίχου με τη βοήθεια τροχού λείανσης. Ωστόσο, λόγω πίεσης χρόνου, απειρίας, μη εξειδικευμένου εργαλείου και της ιδιαίτερης τραχύτητας του τοίχου δεν επιτεύχθηκε η ιδανική λείανση, πράγμα που αργότερα επέφερε δυσκολία στη βαφή. Ύστερα από τη λείανση, χρειάστηκε να τοποθετηθεί αστάρι και μία βασική άσπρη βαφή στην επιφάνεια του τοίχου. Αυτό σήμανε την έναρξη του σχεδιασμού. 

Προκειμένου λοιπόν, να υπάρχει ομοιομορφία στο σχέδιο, να καλυφθεί η μεγάλη επιφάνεια του τοίχου αλλά και για την διευκόλυνση της ομάδας, με την χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προτζέκτορα έγινε η αρχική σχεδίαση των περιγραμμάτων. Επακόλουθα, πραγματοποιήθηκε και η βαφή του σχεδίου με πλαστικά χρώματα. Τέλος, για την ασφάλεια του έργου προστέθηκε ένα καλυπτικό προστατευτικό βερνίκι. Η διαδικασία συνολικά διήρκησε 5 ημέρες, ωστόσο, η ιδέα βρισκόταν υπό επεξεργασία σχεδόν έναν μήνα. (Μάρτιο του 2023)

Το σύστημα γραναζιών που παρατηρείται στο κέντρο της σύνθεσης αποτελεί σημείο αναφοράς καθώς αντιπροσωπεύει την έννοια της σύνδεσης μεταξύ των τμημάτων του Πανεπιστημίου και κυρίως των ίδιων των φοιτητών. Σαφώς όμως αντιπροσωπεύει και τον μηχανικό χαρακτήρα των περισσότερων τμημάτων. Οι μορφές τοποθετημένες γύρω-γύρω χαρακτηρίζουν τους φοιτητές και τα διάφορα σχήματα που υπάρχουν, το αντικείμενο σπουδών των τμημάτων. Γενικά, το έργο προβάλλει την ένωση, την αλληλεγγύη, τη μάθηση, την φοιτητική διάθεση και ομαδικότητα. Όμως, όπως σε κάθε έργο, ο παρατηρητής αντιλαμβάνεται και μεταφράζει με μοναδικό τρόπο τα μηνύματα που δέχεται. 

ΕΠΑΝΕΚΘΕΣΗ –
Η ΠΑΛΕΤΑ
ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ

Με αφορμή την επιτυχημένη παρουσίαση εκθεμάτων στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΖΕΠ) στις 18 Ιανουαρίου 2023, με τίτλο «Η Παλέτα της Κοζάνης», από τους φοιτητές του τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων, ζητήθηκε με επίσημη πρόσκληση από τον Δήμαρχο Κοζάνης κύριο Λάζαρο Μαλούτα, η επανέκθεση του υλικού στη Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης. Συγκεκριμένα, η έκθεση φιλοξενήθηκε στο χώρο του φουαγιέ της βιβλιοθήκης για το χρονικό διάστημα 26/04/2023 έως 05/05/2023.

Εκπαιδευτικό εργαστήριο της έκθεσης:
Σε δεύτερο στάδιο, έγινε η μέτρηση των διαστάσεων του εξωτερικού τοίχου όπου θα γινόταν η τοιχογραφία και η καταγραφή των απαραίτητων στοιχείων σε ένα σκαρίφημα της όψης του τοίχου. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκαν τα πρώτα σχέδια με τη χρήση σχεδιαστικών προγραμμάτων. Αφού συζητήθηκαν και διορθώθηκαν τα λάθη, προέκυψε το τελικό σχέδιο της τοιχογραφίας. Για την καλύτερη δυνατή ποιότητα του έργου, ήταν απαραίτητο να ολοκληρωθούν πρώτα κάποιες ενέργειες, όπως η καταγραφή και προμήθεια κατάλληλων υλικών, εργαλείων και χρωμάτων που διασφάλισε η Φοιτητική Μέριμνα. Ακολούθησε η λείανση του τοίχου με τη βοήθεια τροχού λείανσης. Ωστόσο, λόγω πίεσης χρόνου, απειρίας, μη εξειδικευμένου εργαλείου και της ιδιαίτερης τραχύτητας του τοίχου δεν επιτεύχθηκε η ιδανική λείανση, πράγμα που αργότερα επέφερε δυσκολία στη βαφή. Ύστερα από τη λείανση, χρειάστηκε να τοποθετηθεί αστάρι και μία βασική άσπρη βαφή στην επιφάνεια του τοίχου. Αυτό σήμανε την έναρξη του σχεδιασμού. 

Στάδια υλοποίησης έκθεσης:
Ακολουθήθηκαν τα βασικά στάδια οργάνωσης και σχεδίασης µιας έκθεσης, έτσι όπως µελετήθηκαν στο µάθηµα «Σχεδίαση/Οργάνωση Εκθέσεων και Εσωτερική ∆ιακόσµηση» και εφαρμόστηκαν στην αρχική υλοποιημένη έκθεση. Σε πρώτο στάδιο, η οµάδα μελέτησε το νέο χώρο που θα φιλοξενούσε την έκθεση (φουαγιέ βιβλιοθήκης) και με τη βοήθεια της κάτοψης διαμόρφωσε την χωρική διάταξη των εκθεμάτων. Σε επόµενο στάδιο, ανέλαβε την επικοινωνία της έκθεσης στον κόσµο µέσω των κοινωνικών δικτύων και τον σχεδιασµό του επικοινωνιακού υλικού (αφίσα, κατάλογοι εκθέσεων, διαφηµιστικά poster, κ.α.). Τέλος, μέσω συνεννόησης δημιουργήθηκε ένα ωρολόγιο πρόγραμμα παρουσίας στο χώρο από τα μέλη της ομάδας για τη ξενάγηση των επισκεπτών και την λειτουργία του εργαστηρίου. 

Τοιχογραφία στην Βιβλιοθήκη
του Π.Δ.Μ στα Κοίλα

Αρχικό στάδιο για την υλοποίηση της τοιχογραφίας αποτέλεσε το στάδιο του ιδεασμού, όπου η ομάδα αντάλλαξε απόψεις, ιδέες, και εικόνες για την προσέγγιση του σχεδίου της τοιχογραφίας. Στη συνέχεια, απέστειλε τρεις ενδεικτικές εκδοχές σχεδίων στην κα Λάππα ώστε να επιλέξει την τελική εικόνα. Με τη χρήση σχεδιαστικών προγραμμάτων η ομάδα, επεξεργάστηκε και βελτίωσε το επιλεγμένο σχέδιο, προσαρμόζοντας τη χρωματική παλέτα στο λογότυπο του Πανεπιστημίου, αλλά και τα σχήματα και τη διάταξή τους στο χώρο σύμφωνα με την αρέσκειά τους.

Σε δεύτερο στάδιο, πραγματοποιήθηκε η μέτρηση και η καταγραφή των διαστάσεων του τοίχου και της απόστασής του από την είσοδο του ασανσέρ. Ύστερα, τοποθετήθηκε το αστάρι και το βασικό χρώμα του τοίχου. Αξίζει να σημειωθεί, πως η δυσλειτουργία του ασανσέρ, η μικρή απόστασή του από τον τοίχο και η διαμόρφωση γενικότερα του χώρου, δεν επέτρεπαν τη χρήση του προτζέκτορα για την σχεδίαση των περιγραμμάτων της σύνθεσης. Ωστόσο, χρησιμοποιήθηκε τελικά για την σχεδίαση των λογοτύπων του πανεπιστημίου, του τμήματος και της ομάδας λόγω των μικρών διαστάσεών τους. 

Επομένως, το πρόβλημα που προέκυψε αφορούσε την αποτύπωση του έργου στον τοίχο χωρίς τη βοήθεια του προτζέκτορα. Λύση επέφερε η απόφαση αποτύπωσης του σχεδίου με προτζέκτορα, πρώτα σε χαρτί μέτρου σε έναν διαφορετικό μεγαλύτερο χώρο. Στη συνέχεια, τοποθετώντας το χαρτί μέτρου ως οδηγό, το σχέδιο αποτυπώθηκε στον επιθυμητό τοίχο και ακολούθησε η βαφή του με πλαστικά χρώματα. Σε τελικό στάδιο, προστέθηκε ένα προστατευτικό βερνίκι για την ασφάλεια του έργου. Η βιβλιοθήκη διασφάλισε καθ’όλη τη διάρκεια του έργου, τη προμήθεια κατάλληλων υλικών, εργαλείων και χρωμάτων για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου. Η διαδικασία διήρκησε 4 ημέρες τον μήνα Δεκέμβριο του 2023.